Ik maak ze alleen voor anderen. Met handschoenen aan..
pond gehakt gemengd
1 ei
zeer fijngesnipperd uitje
zout
peper
mespunt nootmuskaat
teentje knoflook
scheutje sojasaus
mespunt foelie
mespunt kruidnagel
verkruimeld laurierblaadje
theelepeltje kerriepoeder
theelepel sambal ( of een eetlepel hete mosterd)
half theelepeltje gemberpoeder
wat fijngemaakte tijm (zuinig aan!)
half pakje verse (oude is muf) paneermeel of ca 3 beschuiten
Alles mengen.

Mooie ronde ballen vormen en in gebruinde, (vloeibare) bakboter aan alle kanten bruin braden. (Bruin is nog niet gaar! Na het bruinen zeker nog een half uur op laten staan)
De jus met wat maizena en evt sojasaus binden en op smaak brengen. Doe er soms ook een schep pittige mosterd door, of als ik haast heb een simpel pakje van knorr of zo.
Serveren met mosterd en/of pickalilly of citroenmayonaise.
Men vindt ze altijd lekker pittig. Vooral op verjaardagen, als borrelhap. Dan maak ik ze wel wat kleiner. De grootte van een bitterbal ongeveer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gehakt aanmaken met gehaktkruiden, ei, beschuit en paneermeel. Boter in pan bruin laten worden, gehaktballen erin en regelmatig draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe er altijd nog een beetje marinade/ketjap doorheen voor een speciaal tintje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, dat is ook lekker en soms ook beetje gemberpoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of een gehakt uitje en een paprika, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je oosterse gehaktballen dan is het ook lekker met wat cocos en ketjap erdoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is gehakt aanmaken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanmaken hier is: vermengen met. Alle dingen in een bak gooien en kneden tot je een egale massa hebt (en dan ballen draaien en bakken).
Ingrediënten:

2 sneetjes oud witbrood

4 eetlepels melk

500 g half-om-halfgehakt

1 ei

(versgeraspte) nootmuskaat

versgemalen zwarte peper

2 eetlepels bloem

50 g boter

Bereiden:
Korstjes van brood snijden, op bord leggen en melk erover sprenkelen. Gehakt in kom doen en ei erboven breken. Beetje nootmuskaat erboven raspen of mespunt gemalen nootmuskaat toevoegen. Gehakt op smaak brengen met versgemalen peper en 2-3 tl zout. Sneetjes brood uitknijpen en boven het gehakt verkruimelen. Bloem op plat bord strooien.
Gehakt goed doorkneden tot egale massa, waarin geen stukjes brood meer te zien zijn. Dat voorkomt scheurtjes. Gehakt in vier porties verdelen en deze tussen natgemaakte handen tot gladde ballen vormen, naar keuze rond laten of iets platter drukken. Ballen door bloem wentelen.
In braadpan boter verhitten tot schuim bijna is weggetrokken. Gehaktballen in pan leggen en op hoog vuur in 3-4 min. aanbraden. Ballen steeds met houten spatel door pan rollen, zodat ze mooi gelijkmatig bruin worden. Voor zachte gehaktballen scheutje water in pan doen en deksel erop leggen, voor gehaktballen met krokant korstje alleen deksel schuin op pan leggen. Ballen op laag vuur in ca. 25 min. zachtjes gaarbakken.
Gehaktballen uit pan nemen en jus maken door aanbaksels met 100 ml water goed los te roeren. Serveren met gekookte aardappels en bloemkool of sperziebonen.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zelf wel eens.

Wat heb je nodig:

Gehakt
1 Beschuit
Paneermeel
En 1 ei.

Doe alles in de kom, behalve de paneermeel.
Ga goed kneden, het gehakt moet een bepaalde structuur krijgen, anders valt het uit elkaar.
Rol de ballen.
Pak een bord en strooi er paneermeel op, rol de ballen erin.
Totdat ze helemaal bedekt zijn, wat ik zelf heel erg lekker vind, is ze in jus te koken.

gister nog gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pond gehakt
geraspt uitje
teentje knoflook uitgeperst
zout
peper
paprikapoeder
1 ei
4 eetlepels paneermeel

Alles goed doorelkaar mengen en kneden.

4 of 6 ballen van maken.
Boter in de pan heet laten worden tot het niet meer sist.
De ballen erin en regelmatig keren tot alle kanten mooi bruin zijn geworden.
Doe een kopje bouillon bij de ballen laat met de deksel op de pan zachtjes sudderen. Ongeveer 20 minuten. Af en toe de ballen omdraaien. Op het laatst, vuur heel hoog zetten en het vocht tot jus laten binden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik gewoon gekruid half om halfgehakt. Daar doe ik een gesnipperd uitje bij, twee fijngewreven beschuiten, een rauw ei en een beetje curry uit de rode fles (dus geen losse kruiden)
Alles mengen, ballen van gelijke grootte draaien, door het paneermeel rollen.

In de Croma (of andere bakboter) en niet te hoog zetten. Regelmatig voorzichtig keren, dat ze niet uit elkaar vallen.
Succes verzekerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak ze altijd op de volgende manier:

Gehakt 250 gram
Paneermeel/beschuit verkruimelen
2 eieren
1 ui versnipperen
peper en zout
kerrie en paprikapoeder
gehaktkruiden

Doe het gehakt de eieren en een flinke scheut paneermeel in een kom en kneed dit tot een grote bal. als het ei niet helemaal pakt dan nog een scheut paneermeel erin. Het ui er door heen en nogmaals kneden. dan de kruiden erdoorheen, net zoveel als je lekker vind. Dan maak ik ronde ballen, en neem ik een stoofpan. Daar doe ik boter in, flink wat en bak de ballen in de pan totdat ze rondom bruin zijn.

Dan maak ik jus van een pakje, (een halve liter) en laat ze daarin gaar koken op een zacht pitje.

Ik vind het persoonlijk hele lekkere ballen, ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Was ik vergeten toe te voegen, als je een pittig balletje lekker vind dan kun je er nog wat sambal doorheen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan hier al recepten genoeg. Maar wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik er altijd bonenkruid door doe. Is voor mij een absolute must voor een lekkere gehaktbal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
500 gr.rundergehakt
1 ei
5 beschuiten1 zakje gehaktkruiden met zout(slager)

Bakken in blueband margarine voor bakken.